4 måter å markedsføre nettbutikk på

Dette er en kort introduksjon til enkel men effektiv digital markedsføring av butikken din på nettet. Ser du at du har behov for nettbutikk SEO vil vi gjerne hjelpe deg. Det å hente inn kunder kan virke veldig komplisert, og er det til dels, men her er 4 enkle måter å gå frem på. 

Hvordan lykkes med nettbutikk

Uansett hvor fantastiske produktene dine er, kan det være en utfordring å finne måter å oppfordre forbrukere til å kjøpe fra nettbutikken din på. I det hele tatt kan det være vanskelig å trenge igjennom "støyen" fra andre nettbutikker og bloggere. Det er der markedsføring på nett krever at du gjør rett.

Husk at på nettet er ikke bare andre nettbutikker din konkurrent, men også bloggere og andre nettsteder som rangerer på "dine" søkefraser. Du kan lære mer om søkemotoroptimalisering i vårt SEO kurs (gratis).

Med så mye konkurranse - spesielt hvis du konkurrerer mot en stor nettbutikk eller i et marked med mange meninger - må at du alltid fokusere på måter å få mer trafikk til nettbutikken din. Men ikke bare trafikk for trafikkens skyld, men helst de som ønsker å kjøpe tilsvarende det du selger.

Her er fire måter å øke omsetningen i nettbutikken din på:

1. Hvordan markedsføre nettbutikk med overbevisende innhold

Engasjerende men også overbevisende innhold er en god vei å gå. Både når du vil benytte Google og sosiale medier for å hente inn kunder. For du trenger å gjøre dine kunder oppmerksom på sine problemer, de aktuelle løsningene og spesielt de produktene du har i butikken som løser deres problemer.

Det sies at det er enklere å bevege folk med smerte enn ved å lokke med noe godt. Derfor bør du i mange tilfeller problematisere problemet kunden opplever.

Selger du produkter som bærbare harddisker så bør du skrive litt om hvor farlig det er å lagre alt man har av bilder på for eksempel bare én harddisk, men at man alltid bør ha en kopi av bildene på en annen harddisk. Der er jo vondt (smerte) å miste alle bildene sine fordi en harddisk streiker. Trykk på smertepunkt som er relevant for dine kunder.

Selger du deksel til mobiltelefoner så fokuser på hvor dyrt det er å knuse glasset på en mobil, og hvor irriterende det er å få skrap i glasset også.

Selger du f.eks jod i tablettform så fokuser på hvor mange vonde bivirkninger mangel på jod kan medføre. Som vanskelig å sove eller at man våkner like trøtt som man var da man la seg.

Press litt ekstra på "smertepunktene". Men ikke start med det. Begynn innholdet ditt på et engasjerende vis. Publiser innhold som er verdifullt for kundene dine. Det er en ideell måte å tiltrekke folk til nettstedet ditt. I tillegg til at du kan tiltrekke deg nye kunder, vil du også kunne bygge en "relasjon" med kunden.

Potensielle kunder er nemlig ofte mer villige til å kjøpe fra en selger som legger ut ekte blogginnhold, anmeldelser og artikler. Hvis du da også holder kontakten via e-post nyhetsbrev og sosiale medier som Instagram eller Facebook, så gjør du markedsføringen din så mye bedre. Ikke bare deler du god informasjon, men du bygger en relasjon med kunden.

En studie gjort av Gartner, et ledende forsknings- og rådgivningsfirma, fant at 84% av millennials har brukt brukergenerert innhold for å ta en kjøpsbeslutning.

I tillegg, hvis du gir leserne dine ferskt innhold, er det mer sannsynlig at de kommer tilbake til nettstedet ditt og potensielt kjøper fra deg mer enn en gang.

Her er noen tips til å skrive godt innhold (markedsføring nettbutikk):

  • Vit hvem du skriver for (og tenk på denne når du skriver)
  • Vit hva du vil at leseren skal gjøre (hvilken handling)
  • Forsøk å underholde og / eller informere
  • Skriv unikt innhold
  • Ikke vær redd for å ha en mening
  • Gjør innlegget ditt visuelt tiltalende
  • Segmenter innholdet ditt tydelig
  • Skriv med jevne mellomrom

2. Fokuser på SEO

Når man lurer på hvordan markedsføre seg å nett, så kan det være godt å vite at mange unngår å klikke på betalte annonser. Visste du at 70-80% av nettbrukere ikke klikker på betalte annonser? Dette fant SMA Marketing ut av da de analyserte folks atferd på nett. Derfor MÅ du benytte søkemotoroptimalisering når du skal markedsføre din nettbutikk.

Søkemotoroptimalisering er prosessen som gjøres for å sørge for at du får flere besøkende fra Google når folk søker der. Dette kalles også SEO. Når folk klikker på en oppføring i Google som ikke er betalt (annonse) så kalles det organisk treff.

Med "organisk innhold" menes innhold på ditt nettsted som har til hensikt å rangere i Google på aktuelle fraser.

Når du lager organisk innhold som leserne dine vil glede seg over, er det viktig å ha SEO i tankene hvis du vil utvide nettbutikken din. Organisk trafikk betyr at besøkende finner nettstedet ditt på en måte som ikke krevde at du betalte for den trafikken for å finne deg.

Hvis du for eksempel har skrevet en bok om blomsteroppsatser du ønsker å markedsføre, kan du lage artikler som inneholder relaterte emner som "interiørtips" og "blomsterdekorasjon."

Hvis du ønsker å benytte SEO, men ikke ønsker å gjøre det selv, eller vil ha hjelp, så kan vi som SEO byrå hjelpe deg.

Før du starter din SEO-kampanje, så må du gjennomføre en god søkeordsanalyse. Prøv å finne søkeord som din målgruppe bruker i Google, med lav konkurranse som fremdeles får nok trafikk som gjør det verdt innsatsen. Det er blant annet her en SEO-ekspert (link) virkelig kan komme til nytte.

3. Bruk Google AdWords

Google AdWords, eller nå Google Ads, er en annonseløsning for betaling per klikk som virkelig kan hjelpe deg med å generere trafikk og potensielle kunder.

Kostnaden per klikk varierer, men selv et oppstarsfirma med et begrenset budsjett har råd til å betale for minst en liten kampanje.

For en standard annonse betaler du bare for en annonse når noen klikker på annonsen, ringer bedriften din eller ser videoen din, så det er en kostnadseffektiv måte å få mer trafikk på.

Det er noen måter å bruke Google AdWords på:

• Vis i Googles søkeresultater

• Fremme bannerannonser i Gmail eller nettsteder (display network)

• Lag en videoannonse for YouTube som målretter målgruppen din ut fra spesifikke kriterier

4. Bruk Facebook-annonser

Ved å sette opp en kampanje som egner seg for lille Norge, kan du få god avkastning på å bruke annonserkroner på Facebook. Vi anbefaler ikke å betale for "likes" og slikt, men at du måler kampanjene dine med en konverteringspixel. Da vil du kunne se i analysen om du tjener penger på annonsen eller ikke.

Du må være dyktig nok til å administrere kampanjene dine, måle resultater og gjøre endringer, ellers hjelper det deg ikke å utvide nettbutikken din og kan ende opp med å bli veldig kostbar. Hvis du ikke er sikker, kan du oppsøke en profesjonell som kan hjelpe deg med å utvide nettbutikken din gjennom betalt trafikk.

Som de fleste markedsføringsstrategier krever det kontinuerlig å få trafikk til nettbutikken din. Konkurrentene dine fokuserer sannsynligvis på de samme teknikkene som du er, så hold deg foran spillet ved å måle resultatene dine og endre det som ikke fungerer.

Har du ønske om hjelp med digital markedsføring så ta kontakt med oss for å høre hvordan vi kan bidra med å løfte din nettbutikk opp på neste nivå.



Publisert/ published: 10-03-2020
Preben Sangvik jobber med digital markedsføring

Preben Sangvik, digital markedsføring

I mer enn 17 år har Preben hjulpet bedrifter innen digital markedsføring, og er spesialist på fagområdet som kalles søkemotoroptimalisering.

I forbindelse med interesse for salg på nett fullførte han en bachelorgrad i entreprenørskap og ehandel i 2005, med toppresultater. Siden har han jobbet som konsulent, fagleder og ekspert på synlighet i Google for både nettbutikker, ordinære bedrifter og spesialiserte online tjenester.

Han har holdt flere kurs om søkemotoroptimalisering og har skrevet to bøker om faget på engelsk.

Ønsker du hjelp med SEO så ta kontakt på [email protected] og/ eller telefon 90192708

Få en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med synlighet i Google.

Fyll inn skjemaet her, send epost til [email protected] eller ring direkte på 90192708

  • Få en uforpliktende samtale